Početna / Blog / Sa nama na putu #krozsrbiju / Poseta Kosovskoj Mitrovici

Poseta Kosovskoj Mitrovici

Kosovska Mitrovica je za mnoge je najsvetiji komad srpske zemlje. Svakako je dom najveličanstvenijim pravoslavnim hramovima.

Posle administrativnog prelaza vozimo uz obalu jezera Gazivoda. Podseća na Zlatarsko. Smaragdnih tonova, ušuškano u bujnom zelenilu. Odiše smirenošću.

Kosovska Mitrovica - panorama

KOSOVSKA MITROVICA JE DREVNI GRAD

Na prostoru grada nađene su statue i žrtvenici iz II i III veka. Prvi put se spominje u srednjevekovnim spisima. Ime Mitrovica potiče iz XIV veka po crkvi Svetog Dimitrija Solunskog, koju je kralj Milutin darovao svojoj zadužbini manastiru Banjskoj. Nakon Prvog balkanskog rata ulazi u sastav Kraljevine Srbije.

Skućila se na severu Kosovske kotline, na skoro planinskoj nadmorskoj visini, na rubu Dinarskih planina, omeđena obroncima Golije, Kopaonika i Rogozne. Izdaleka severni deo Kosovske Mitrovice deluje kao brdsko uporište. Kao da ju je neko gonio i saterivao, pa kad se brdovite zaleđine dokopala, ukopala se i ne odstupa. Dalje nema kud. Ulice i danas prilično uske, mahom pod nagibom, stambene zgrade stare, mnoge oronulih fasada, zdanja uglavnom zapostavljena. Razumljivo, ima se mnogo prečih briga.

Na glavnom trgu je spomenik caru Lazaru, visine sedam i po metara. U jednoj ruci drži mač, drugom pokazuje ka Gazimestanu. Otkriven je na Vidovdan 2016. godine. Pored je bista diplomate i ruskog konzula u Kosovskoj Mitrovici, Grigorija Stepanoviča Ščerbine, koji je na izdisaju rekao da je „prva žrtva u novoj srpskoj istoriji za oslobođenje Stare Srbije“. Podlegao je rani od turskog metka 1903. godine. Na postolju spomenika ispisane su reči akademika Vladimira Ćorovića „Kap bratske ruske krvi kanula je u potoke srpske krvi, koji stolećima Kosovom teku“. Dalje ka Ibru, prostire se pešačka ulica podno srpskih trobojki razvijenih između zgrada. Istaknute su posvuda – na stubovima, terasama, izlozima… Na šetalištu je priličan broj  ugostiteljskih objekata. Krcati. Mnogo je mladih i dečice. Voze bicikl, trčkaraju, šutiraju i dobacuju se loptom.

Na kraju šetališta skulptura Kosovski božur, u spomen braći Milić, trojici junaka koji živote dadoše za odbranu otadžbine. U blizini, na samoj obali je spomenik poginulim u skorijim ratnim sukobima. Na vrhu je slika Belog anđela. Osim sećanja na stradale, istini za volju, nema mnogo sačuvanih kulturnih i istorijskih zdanja. Pojedina su ostala preko reke. Stižemo i do Ibra, a zatim i do crkve Svetog Save u južnom delu Mitrovice.

Kosovska Mitrovica, grad

POSETA CRKVI SVETOG SAVE IZAZIVA DUBOKA OSEĆANJA

Ispred je stražarska kućica. Najavljeni smo, pa nam policajac dozvoljava ulazak. Dočekuje nas otac Nenad. Vidno radostan. Ne dolaze mu gosti često. Vernici uglavnom za praznike. Sve ih je više. Dolaze nekad i stranci, kaže ozarenog lica otac, jer svako ko kroči vredi hiljade duša. Pokazuje nam portu.

Gradnja hrama počela je 1896. a završena je tek 1921. Zidan je u srpsko-vizantijskom stilu, od kamena. Imao je velelepni ikonostas sa pozlatom. Spomenikom kulture proglašen je 2000. Četiri godine kasnije, u martovskom pogromu spaljen je i opljačkan. Zvono je skinuto. Do danas nije postavljeno. Posle nemilih događaja, dugo je bio deponija i zgarište, tužno se priseća otac Nenad dok nam pokazuje sat sa zvonare izbušen mecima. Uvodi nas u teškom mukom obnovljenu crkvu. Uski, duguljasti prozori dopuštaju zracima svetlosti da je obasjavaju. Zidovi beli, neživopisani, umesto ikonostasa poređane ikone. Sve su darovi pojedinaca i drugih pravoslavnih hramova u zemlji i inostranstvu. Mnogo je još posla, ali je bogomolja zaživela.

Teška srca odlazimo. Otac zove decu da nas pozdrave. Iz parohijskog doma, još potpuno neobnovljenog, izlazi pet dečkića. Ljubazno i pomalo stidljivo nam žele dobar dan. Otac ih svakog dana vozi u školu u Severnu Mitrovicu. Jedina su srpska porodica u južnom delu grada. Puki ostanak zarad budućeg opstanka nekada je najhrabriji čin.

Kosovska Mitrovica, crkva Sv.Save

VIDEO

Kosovska Mitrovica

SVUDA POSTOJE POSEBNA MESTA ZA PREDAH

Vraćamo se u severni deo. Potrebno nam je osveženje, a i predah. Što zbog poduže šetnje, što zbog utisaka iz crkve Svetog Save. Ali ne u gužvi kafića, već malko da se osamimo. Sedamo na klupu kod spomenika “Kosovski božur”. Simbolično. Svako u svojim mislima pijucka Jazak vodicu. Verni je naš pratilac na svim putovanjima, pa smo je poneli i na ovo posebno. Ispijamo poslednje kapi iz flašice i već smo krepki i orni za dalju šetnju. Čuda čine mineralčići prirodne izvorske vode.

SPOMENIK RUDARIMA SE VIDI IZDALEKA

Uskim uličicama penjemo se ka uzvišenju i stižemo do poljane gde je dečje igralište i nedovršeni objekat, verovatno sportski. Na najvišoj steni obližnjeg brda, uzdiže se krst. Pod zracima sunca čini se zlatan. Obasjava okolinu. Na drugoj strani naziru se obrisi ostataka srednjevekovnog Zvečanskog grada na vrhu ugašene vulkanske kupe. Tamo je život okončao Stefan Dečanski.

Stazicom kroz četinarski šumarak dolazimo do monumentalnog kamenog ostvarenja, visokog oko 20 metara. Podignut je 1973. u čast poginulim partizanima albanske i srpske nacionalnosti u Drugom svetskom ratu. Na dva konusna stuba položena je struktura slična koritu. Po jednom tumačenju, stubovi predstavljaju dva naroda Kosova, a korito njihovo jedinstvo tokom oslobodilačke borbe. Prema drugom, prikaz je rudničkog vagoneta. U grobnici počivaju kosti palih rudara.

Koji korak dalje je vidikovac sa kojeg se pogled pruža na Mitrovicu, celu. Ističe se crkva Svetog Dimitrija, na proplanku podno platforme. Mesto je pažljivo birano, da se vidi odasvud. Novije je zdanje, s početka XXI veka. Osveštana je na Mitrovdan 2005. godine.

Kosovska Mitrovica, spomenik rudarima

KOD SEJDE JE MESO ĆUFTASTIČNO

Bez imalo razmišljanja na obedovanje idemo kod Sejde. Tradicija duga skoro šezdeset leta. Domaćin nas dočekuje nesvakidašnje srdačno. Svako iz centralne Srbije je posebni gost. U ponudi samo ćuftice. Ali, ne one dobro nam znane u paradajz sosu, već roštiljske. Uzimaju se na komad i služe uz vruće lepinjice i salatu po izboru. Nešto između ćevapa i pljeskavice, kako po veličini, tako i po sastavu. Ukusom, pak, štogod drugačije. Sočnije i slasnije. Jedinstvene. E pa dragi Novopazarci, imate konkurenciju. Oštru, najžešću. Da nas kojim slučajem imenuju u kulinarski žiri, zlato bismo podelili, bratski. Domaćin, koji nam uprkos velikoj gužvi, posvećuje pažnju, ne dozvoljava da platimo. Došli ste u domaćinsku kuću. U domaćinski grad“, kazuje ponosito. Negodujemo, ali uzalud. Ne popušta. Zahvaljujemo od srca. Osećanja pomešanih, dubokih, snažnih napuštamo našu Mitrovicu. Grad domaćina, al’ ponajpre grad svakodnevnih junaka.

Kosovska Mitrovica, hrana

Share:

Možda te dodatno interesuje:

Drive Cafe – najbolji razlog za pauzu

Drive Cafe se nalazi na više od 300 benzinskih stanica širom Srbije i u ponudi ima vrhunsku kafu i preukusnu hranu - potrebnu za što bolju pauzu. Poseti Drive Cafe i napravi svoj izbor bogate gastro ponude – samo na NIS Petrol i Gazprom benzinskim stanicama!

Saznaj više:

Prirodno dobra izvorska voda Jazak

Bilo da je u pitanju duže ili kraće putovanje, na put se bez vode ne ide. Ovo posebno važi za vrele i sparne letnje mesece. Neka ti se pri ruci uvek nađe flašica Jazak vode koja u svakoj kapi krije netaknutu prirodu Fruške gore.